B O E K E N

v e r w a c h t   n a j a a r   2 0 2 1

 

HET RODE GEVAAR

(autobiografie)

290 pagina's

Een muzikale autobiografie met hilarische, spannende

en ontroerende verhalen uit de jaren '60, '70 en '80.

 

avonturen in de Sovjet-Unie

frustraties als muzikant

filiaalhouder bij Free Record Shop

RESERVEREN

De jaren '60

 

Vanaf zijn geboorte is hij muzikaal beïnvloed door zijn vader die singletjes afspeelde met klassieke muziek. De eerste klanken van The Beatles en het geluid van een kerkorgel brachten hem in de jaren '60 in verwarring, want beide muziekstijlen konden hem bekoren. Ron kende het begrip ‘homo’ niet, hij werd er aan het eind van het decennium voor het eerst mee geconfronteerd. Ook zette hij zijn eerste stappen op het Rode Plein in Moskou en maakte hij kennis met de andere wereld van zijn afkomst.

 

Fragment: 1968 Ben

Het tweede boek van Ron Broekhart, Het rode gevaar, wordt in het najaar van 2021 verwacht. Een autobiografie over de jaren '60, '70 en '80, waarin de muzikale ontwikkeling van de auteur de rode draad vormt. Het boek begint waar zijn debuutroman Dwangarbeiders is geëindigd, zijn geboorte.

Drie decennia doorspekt met hilarische, spannende en ontroerende verhalen die de levensloop van de auteur voor een groot deel hebben bepaald.

Een boek over een gewone Maassluise jongen die veel ongewone dingen meemaakt.

 

De jaren '70

 

In de jaren '70 merkte hij dat zijn voorkeur vooral uitging naar progressieve muziek toen hij bands als Yes en Genesis ontdekte, maar bleef zijn smaak  breed. De verhalen uit dit decennium omschrijven zijn avonturen achter het Ijzeren Gordijn in de  communistische Sovjet-Unie, zijn leven in Maassluis waar hij jongerencentrum De Toverbal als thuisbasis kreeg, de maalstroom van het teleurstellende voetbalwereldje, waaraan hij zich met moeite kon onttrekken en de gevolgen van de werking van soft-drugs. 

 

Fragment: 1978 Het veer naar de fabriek

De jaren '80

 

Wat Ron jaren had gehoopt, werd werkelijkheid: een baan als filiaalhouder bij de Free Record Shop. Zijn hele leven stond nu in het teken van de muziek, maar hij kreeg als muzikant/componist heel wat frustraties te verwerken door de harde, nietsontziende muziekindustrie.

 

In de platenzaak op de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam, waar lp's de boventoon voerden die later werden vervangen door cd’s, maakte hij kennis met het nog onbekende fenomeen ‘transgender’, de risico's van een privé opname op videoband, de eerste interviews als journalist voor het magazine Free en bezocht hij in de club van een klant ongewild een parenavond. Het decennium sloot de auteur af met een ontmoeting in Londen met zanger Bono van de band U2, net voordat hij ontslag nam bij de winkelketen en zich ging beraden op een verdere toekomst.

 

Fragment: 1984 Nieuwe Binnenweg Rotterdam

1970 De Brugklas

 

...… Ik was te onrustig en constant alert op de kunstzinnige wind die alle nieuwe uitdagingen met zich meevoerde en om mij heen bleef waaien. Soms was deze zo sterk dat ik vastzat in de kern van de tornado en mij er door de zuigkracht niet aan kon onttrekken. Als tegenhanger zat ik op voetballen waardoor ik mijn overtollige energie enigszins kon kwijtraken zonder erbij na te denken en mijn tweestrijd tussen fantasie en werkelijkheid in evenwicht bleef...….

1986 Contacten in Duitsland

 

.........….Ik had in zijn laatste uren bij hem willen zijn, zodat hij met een oprechte vriend aan zijn zijde, met wie hij zoveel muzikale plannen en avonturen had willen maken, het leven kon verlaten. Het mocht niet zo zijn en ik voelde de pijn die Willem onderging, die een uitweg zocht om zich voorgoed van zijn mislukte lichaam te bevrijden, in de hoop dat hij in een volgend leven betere kansen zou krijgen...………...